แนวทางการพัฒนาบทเรียนแสวงรู้เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์
Guideline for Developing of Lesson Search for Knowledge To Enhance Creative Thinking

บทคัดย่อ
บทความวิชาการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนาเสนอแนวทางการพัฒนาบทเรียนแสวงรู้เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ โดยผู้เขียนได้จัดทาการสังเคราะห์ วิเคราะห์ องค์ความรู้เกี่ยวกับการพัฒนาบทเรียนแสวงรู้และความคิดสร้างสรรค์ โดยการจัดสภาพแวดล้อมในการเรียนรู้ของผู้เรียนและกิจกรรมการเรียนการสอนที่เน้นการแสวงหาความรู้ที่ใช้เทคโนโลยีสารสนเทศเป็นฐานในการปฏิสัมพันธ์กับผู้เรียนบนแหล่งความรู้บนเครือข่ายอินเทอร์เน็ต ออกแบบวางแผนการเรียนเพื่อให้ผู้เรียนสามารถนาทักษะการค้นหาสารสนเทศไปใช้ในการค้นหาข้อมูลที่ผู้สอนจัดไว้ให้และมีกระบวนการขั้นตอนที่ผู้เรียนมีปฎิสัมพันธ์ร่วม เพื่อช่วยส่งเสริมขั้นคิดวิเคราะห์ สังเคราะห์ แก้ไขปัญหาของผู้เรียนเพื่อส่งเสริมบทบาทของการรู้สารสนเทศเพื่อเน้นให้ผู้เรียนเกิดความคิดสร้างสรรค์
คาสาคัญ : บทเรียนแสวงรู้/ความคิดสร้างสรรค์/การรู้สารสนเทศ

Abstract
The objective of this article was to present the guideline for developing of lesson search for knowledge to enhance creative thinking. The researcher synthesized and analyzed the state of knowledge about a lesson search on developing and creative thinking. A lesson on developing were organized through the students’ learning environment. It also included the learning activities via using technology base; for interacting with the students through internet network. There was learning design for the students; they could bring information search skills are used to search for information provided by the instructor. Moreover, there was an interaction process between teacher and students; the aims were to enhance analysis and synthesis, and to solve the students’ problems for promoting role in information and for encouraging the students’ creativity.

Keywords: Lesson search for knowledge/ Creative Thinking/Information Literacy

View Fullscreen