การประเมินผลหลักสูตรครุศาตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรีศึกษา  คณะครุศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา

The  Curriculum  Evaluation  on  Bachelor Degree  of  Education  Program  in  Music   Education  Faculty  of  Education, Bansomdejchaopraya  Rajabhat  University

สุพัตรา   วิไลลักษณ์*

วิโฬฏฐ์   วัฒนานิมิตกูล**

                              *สาขาวิชาดนตรีศึกษา  คณะครุศาสตร์   มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา

             **สาขาวิชาบริหารการจัดการศึกษา  คณะครุศาสตร์   มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา

*Corresponding  author.  E- mail: [email protected]

บทคัดย่อ

   การวิจัยเรื่องการประเมินผลหลักสูตรครุศาตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรีศึกษา  คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา   มีวัตถุประสงค์การวิจัยเพื่อ  ) เพื่อประเมินหลักสูตรครุศาตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรีศึกษา  คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา   โดยใช้รูปแบบซิปป์  ( CIPP  Model )  ในด้านบริบท  ( Context  Evaluation )  ด้านปัจจัยนำเข้า  ( Input  Evaluation )   ด้านกระบวนการ ( Process  Evaluation )  และด้านผลผลิต  ( Product   Evaluation )  ๒) เพื่อศึกษาปัญหาและแนวทางการพัฒนาปรับปรุงหลักสูตรครุศาตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรีศึกษา  คณะครุศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา   โดยใช้การสอบถามและสัมภาษณ์ความคิดเห็นจากกลุ่มตัวอย่าง  ประกอบด้วยอาจารย์สาขาสาขาวิชาดนตรีศึกษา  คณะครุศาสตร์  มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา   จำนวน  ๑๕  คน   นิสิตหลักสูตรครุศาตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรีศึกษา  ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่๒/๒๕๕๘    จำนวน  ๓๓๗  คน  และผู้ใช้บัณฑิตซึ่งเป็นครูพี่เลี้ยงในสถานศึกษาที่นิสิตหลักสูตรครุศาตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรีศึกษา  ฝึกประสบการณ์วิชาชีพ  ในภาคเรียนที่ ๒/๒๕๕๘    จำนวน  ๕๖  คน  สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล   ได้แก่ค่าร้อยละ  ค่าเฉลี่ย  ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน  และการวิเคราะห์เนื้อหา         

 

ผลการวิจัยพบว่า

๑. ผลการประเมินหลักสูตรครุศาตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรีศึกษา  คณะครุศาสตร์

มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยาในภาพรวม   อาจารย์   นิสิตและผู้ใช้บัณฑิตมีความคิดเห็นว่า   หลักสูตรมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก  ผลการประเมินด้านบริบท  มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก  รายการที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ  การกำหนดวิชาเอกเป็น วิชาเอกดนตรีไทย  และ วิชาเอกดนตรีตะวันตก   มีความเหมาะสม  ผลการประเมินด้านปัจจัยนำเข้า  มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก   รายการที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ  อาจารย์มีความรู้ความสามารถในเนื้อหาวิชาที่สอน  ผลการประเมินด้านกระบวนการ  มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก   รายการที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ  การวัดและประเมินผลมีความเหมาะสม กับเนื้อหาวิชา   ผลการประเมินด้านผลผลิตมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก     รายการที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ  ผลการปฏิบัติงานของบัณฑิต/ ผู้เรียนมีคุณภาพ

๒. ผลการศึกษาปัญหาและแนวทางการพัฒนาปรับปรุงหลักสูตรครุศาตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรี

ศึกษา  คณะครุศาสตร์  มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา  มีดังนี้

๒.๑  ด้านบริบทพบว่า  จำนวนหน่วยกิตในหลักสูตรมีมากเกินไป  รายวิชาบางวิชามีการกำหนดรายวิชา  จำนวนวิชา  เนื้อหาวิชาไม่เหมาะสม  การกำหนดแผนการศึกษาไม่เหมาะสม   จึงควรปรับลดจำนวนหน่วยกิต  และพัฒนา /ปรับปรุงรายวิชา  รวมทั้งแผนการศึกษาให้มีความเหมาะสมมากยิ่งขึ้น    ด้านปัจจัยนำเข้า  พบว่า  เครื่องดนตรีมีไม่เพียงพอต่อจำนวนนิสิต  ห้องซ้อมและห้องปฏิบัติการดนตรีมีไม่เพียงพอ  อาจารย์ผู้สอนควรมีความเฉพาะทางและหลากหลาย  เพื่อการเรียนปฏิบัติแบบตัวต่อตัว  จึงมีการสร้างความร่วมมือกับวิทยาลัยการดนตรี   เพื่อใช้ทรัพยากรร่วมกันทั้งในส่วนของเครื่องดนตรี   ห้องซ้อมห้องปฏิบัติการดนตรี และอาจารย์ผู้สอน  เพื่อให้การเรียนการสอนมีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น   และจัดซื้อจัดหาเครื่องดนตรีให้มีความเพียงพอต่อจำนวนนิสิต   รวมทั้งจัดจ้างอาจารย์พิเศษ หรือวิทยากรที่มีความเฉพาะทางเพิ่มขึ้น  ด้านกระบวนการพบว่า  การฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูไม่เป็นระบบ ขาดความชัดเจนในการปกิบัติ  จึงควรมีการกำหนดเงื่อนไขคุณสมบัติของนิสิตที่ฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู รวมทั้งชี้แจงขั้นตอนการดำเนินงานให้นิสิตทราบล่วงหน้า  เพื่อเป็นการเตรียมความพร้อมสู่การปฏิบัติ   ด้านผลผลิตพบว่า  นิสิตไม่สำเร็จการศึกษาตามกำหนดเวลา  จึงควรมีการจัดแผนการศึกษา  และชี้แนวทางการศึกษาให้แก่นิสิตทราบล่วงหน้า  เพื่อเป็นการเตรียมความพร้อมแก่นิสิต   รวมทั้งควรมีการศึกษาปัจจัยสำคัญ ที่ทำให้นิสิตไม่สำเร็จการศึกษาตามกำหนดเวลา  เพื่อการแก้ปัญหาได้อย่าตรงประเด็น

คำสำคัญ:  การประเมินหลักสูตร   หลักสูตรครุศาตรบัณฑิต สาขาวิชาดนตรีศึกษา

Abstract

The  purpose  of   this  research  were  to  evaluate  bachelor  of  Education  Curriculum  in  Music  Education  Program  of  Faculty  of  Education  at  Bansomdejchaopraya  Rajabhat  University  through  CIPP Model  in  four  components:  context,  input,  process  and  product,  and  to  investigate  the  problems  and  approach  to  development   of  the  assessed  were  .  The  data  were  collected  by  using  questionnaire  and  interview  the  people  who  involved  in  the  curriculum  using  for  their  opinions  on  the  matter.  They  were  15  teaching  staff  in  Music  Education , Faculty  of  Education,  Bansomdejchaopraya  Rajabhat  University,  337  undergraduate  students  majoring  in  Music Education,  Faculty  of  Education,  Bansomdejchaopraya  Rajabhat  University  and  56  employers,  or  mentors  at  the  school  where  pre –service  teachers  were  working  in  the  2nd  semester  of  academic  year  2015.  Data  was  statistically  analyzed  in  percentage,  mean,  and  standard  deviation.  Also, content  analysis was   employed  in  this  study.  The  findings  revealed  as  follows.

1. In  the  overview, the  Bachelor  of  Education  Curriculum  in Music  Education  Program  of  Faculty  of  Education  at  Bansomdejchaopraya  Rajabhat  University  was evaluated  by teaching  staff,  students,  and employer  at  the  high  level.

     1.1  Context  was  found  at  the high  level.  The  highest  mean  was  reported  in  specification  of  majoring program as “Thai Music”  and  “Western Music”.

     1.2  Input  was  found  at  the high  level.  The  highest  mean  was  reported  in  the teachers’ knowledge  and  proficiency related to  their capacity.

     1.3  Process was  found  at  the high  level.  The  highest  mean  was  reported  in congruence among  measurement, evaluation, and course contents.

    1.4  Product was  found  at  the high  level.  The  highest  mean  was  reported  in  outcome of  pre – service performance/ learners’ quality

2. The problems and approach to development of  the assessed curriculum involved the followings.

     2.1  Regarding context, the  course  credits were  exceeding: the  specification of  some courses,

in  terms of  numbers  and contents, as  well  as the  educational  plan  was  inappropriate. Henceforth, these domains, including  credits, courses,  and  educational  plan  should  be  revised for  better  appropriateness.

                  2.2  Regarding input,  the  music  instruments, music  rehearsal  room, and  laboratory  were  insufficient, compared  to  the  existing  numbers  of  learners. Teachers’ areas  of  specialization should  be  ing the music  College  for  resource  sharing, e.g., music  instruments, music  rehearsal  room, laboratory,

music instruments, and  employment of  equivalent  teaching staff,  or  specialists were suggested.

  2.3  Regarding process, pre-service  teacher  training  was not  systematic and  lacked  clarity in  implementation. The  suggestions  included  specification of  requirements and  qualifications of  pre-service  teachers, and  explanation of  training processes  in  advance for  practical  preparation.

                 2.4  Regarding product,   the students’ graduation was  delayed. The educational  plan  should  be  provided, including the explanation  to  the  students  in advance for  their preparation. Also, the causes  of  delayed  graduation  should  be  examined  for  accurate  problem  solving.

Keyword:  The  Curriculum  Evaluation,  Bachelor  Degree of  Education,   Program  in Music  Education